آيا مجيد مجيدي قرآن را با چشم مسلح ديده ؟


اينروزها بحث تكفير دكتر سروش توسط مجيد مجيدي همه جا رو پركرده و بسياري در له و عليه اين نظر داد سخن داده اند .
فارغ از اينكه دكتر سروش خود بنوعي انساني مذهبي بوده و هست و سوابق فرهنگي ايشان در ابتداي انقلاب چه بوده، اما با استفاده حداقلي از خرد خود يافته هايي رو دريافت كرده (كرده بود) كه اكنون با بيان در لفافه خود سعي دارد تحولي هرچند اندك اما اساسي در تفكر مذهبي جامعه راه بياندازد .
اما بحث من اينجاست كه هميشه از خود سوال مي كردم كه با توجه به
تناقضات بسيار زياد معنايي ،كلامي ، عددي ، تاريخي كه در متن قران وجود دارد ، چطور است كه بعضي مدعيان روشنفكري ، ايمان راسخ دارند كه اين كلام مشوش از سوي خدا آمده ؟ و "هيچ خشك و تري نيست مگر اينكه در قرآن آمده" (لا رطب و لا يابسا الا في الكتاب المبين ) .
يعني با ديدن حتي يك اشتباه فاحش در قرآن آيا مي توان ادعا كرد كه اين قرآن "وحي" اي بوده كه به پيامبر اسلام نازل شده ؟ هرقدر هم كه مغلطه كاران تردستي كنند ، خودمان رو كه نمي توانيم فريب دهيم .مگر خدا مي تواند اشتباه كرده باشد ؟
اينجا براي اينكه بدون سند سخن نرانده باشم يك مورد از اين اشتباهات فاحشي كه با هيچ ماله كشي قادر به صاف و صوف كردن آن نيستيم رو عرض مي كنم .
قبل از آن اشاره كنم بعد از اينكه شريعت پناهان محترم دريافتند كه ميزان ايرادگيري و يافتن تناقضات فاحش قرآن بسيار بالا رفته ، نشستند و راه حل هاي مختلفي براي ماله كشي و توجيه اين اشتباهات ابداع كردند .
از جمله اين اصلاحيه ها "ناسخ و منسوخ" و "محكمات و متشابهات" بود .
معني و مفهوم كلي اين ابداعات اين بوده و هست كه خداوند (الله) در زماني مطلبي رو فرموده اما در زمان بعدي اون رو منسوخ كرده و حرف خود را پس گرفته !!!
براحتي مي توان از اين نوع استدلال ، خود به مشخصات خدايي كه اين شريعت پناهان به آن اعتقاد دارند ، پي برد و ضعف ها و كم و كاستي هاي وجود اين خدا را دريافت .
اما اصل مطلب :
(از دوستان عزيز مسلمان خواستارم كه تصور كنند مسلمان نيستند و از ديد يك بيطرف به قضيه نگاه كنند )

اول زمین یا اول آسمان؟ کدام یک زود تر آفریده شد؟


(سوره بقره آیه 29)

اول زمین و بعد آسمان :
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ «29»
او خدايى است كه همه آنچه را [از نعمتها] در زمين وجود دارد، براى شما آفريد؛ سپس به آسمان پرداخت‏؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چيز آگاه است‏. «29»

(سوره النازعات آیه 27-30 ) اول آسمان و بعد زمین
أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا «27» رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا «28» وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا «29» وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا «30
بيگمان در اين براى هر كس كه خشيت داشته باشد، عبرتى است‏. «26» آيا شما استوار آفريده‏تريد يا آسمان كه آن را برافراشت‏. «27» سقف آن را بلند بركشيد و آن را استوار كرد. «28» و شب آن را تاريك كرد و روز آن را برآورد. «29» و بعد از آن زمين را گستراند. «30»

و بسيار از اين موارد كه مي توانيد از اينجا بيابيد
حال شما خود كلاه خويش قاضي گردانيد و براي خود و نه كسي ديگر در اين باب تعقل و تفكر كنيد.

در خانه اگر كس است ، يك حرف بس است
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
11 Comments:
Anonymous Anonymous said...
دحا از ماده دحو بر وزن محو به معنى گستردن است بعضى نيز آن را به معنى تكان دادن چيزى از محل اصليش تفسير كرده اند و چون اين دو معنى لازم و ملزوم يكديگرند به يك ريشه باز مى گردد.
به هر حال منظور از دحوالارض اين است كه در آغاز تمام سطح زمين را آبهاى حاصل از بارانهاى سيلابى نخستين فرا گرفته بود اين آبها تدريجا در گودالهاى زمين جاى گرفتند و خشكيها از زير آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده تر شدند تا به وضع فعلى در آمد و اين مساءله بعد از آفرينش زمين و آسمان روى داد.

Anonymous Anonymous said...
دوست مریض
از این که این همه بی سوادی چه بگم

Anonymous Anonymous said...
to cheghadr rahat ghoraan ro zire soal mibariii .
mesalet ham ke kheili alakii bood .
behtare bishtar motalee konii

Anonymous Anonymous said...
دوست من
به کامنت های یک سری آدم کوته نظر و خودخواه که کورکورانه و فقط از روی تعصب خانوادگی همیشه میگن مرغ یک پا داره توجه نکن
هر چند این جور مطالب رو سالها پیش خوانده‌ام اما خوشحالم که شما هم با دید باز به مسائل نگاه می‌کنید

Anonymous Anonymous said...
آقا دمت گرم

اگر این تعصب وحشیانه مسلمان ها برای سرکوب هر صدای مخالف در برابر دین و به اصطلاح "پیامبر" شان نبود و کمترین امید روشنفکری و آزادی بیان در این مردم وجود داشت تابحال ریشه این دین من درآوردی یک بیمار شیزوفرنیک خشکیده بود.

باز هم زنده باد ایرانی ها که برخلاف همسایه های توسری خور مسلمانشان در برابر این دیکتاتوری وحشت 1400 قد علم کرده اند.

درود
جاوید پارسی

Anonymous Anonymous said...
بعد ذالک در قسمت دوم یعنی (تازه بعد از همه این کارها)
حتی آیه اول هم هیچ دلالت ترتیبی ندارد

Blogger Unknown said...
دوست عزيز اول بايد به شما بگويم كه شما گويا از ادبيات عرب به اندازه ذره اي اطلاع نداريد زيرا در آيه 29 سوره بقره منظورخلق اول زمين نسبت به آسمان است ولي در در آيه 30-27سوره نازعات اشاره به گسترده شدن زمين بعد از خلق آسمان دارد .نكته مهمي كه شما آن را درك نمي كنيد اين است كه منظور از گسترده شدن زمين بعد از آسمان اين است كه در اول خلقت زمين سطح آن را آب فرا گرفته وبعد از خلق آسمان آن آبها خشك شده وزمين خشك گشته وبه صورت حال حاضر درياها در كنار خشكي به وجود آمده وكلمه دحاها كه در آخر آيه آمده به دحو ارض يعني پيدا شدن خشكي ها اشاره دارد حالا خواهش مي كنم از شما هر حرفي را از روي بي اطلاعي وبدون تعقل نزنيد چون اين استدلالها دقيقاً توهين به عقل خودتان است هم اينكه شما فرق آفريده شدن وگسترده شدن را نمي فهميد اوج ساده نگريتان است.اما در مورد ناسخ ومنسوخ اين را بگويم كه نسخ يعني وجود حكمي بنا به اقتضاي زماني ومكاني نه عام تمام ازمنه وامكنه واين بسيار معقول است كه ا ينگونه شرايط زماني ومكاني تفاوت دارد امكان دارد بعضي از امور متغيير ومبتني بر آنها باشند نه عام هر زمان .واما متشابه ومحكم .محكم يعني متني كه يكجنبه برداشتي بيشتر ندارد وظاهرش حجت است اما متشابهه چند معني برداشت مي شود كه باعقل ورجوع به محكم تبيين مي شود كه اين كاملاً عقلي است كه بر وجود مبيين دلالت دارد. اما منسوخ به معني پس گرفتن حرف نيست بلكه به معني اين است كه اين حكم نسبت به زمان ومكان قبل لازم اجرا بوده مثل احكام موقت كه در هر كشوري است واين اوج درايت واتفاقاً يك دليل مهم بر اثبات نزول قرآن از طرف خداست .زيرا عقلاً ما به وجود بعضي از تفاوت ها نسبت به افراد وزمانها ومكانها پي مي بريم چطور مي شود اين تفاوت ها داري حكم مشابهه به هم باشند كه اوج بداهت عقلي است ونبود منسوخ دليل بررد تفاوت ها است واين حرف شما هم اين را مي رساند كه اين حرف (محال) است پس به شما توصيه مي كنم قبل ازاينكه سخني را بنويسيد خودتان خوب تفكر وتعقل كنيد

Blogger brnaba said...
با با يكم فكر كن بعد حرف بزن آخه آفيده شدن با گسترده شدن فرق داره مجيد جان!

Anonymous Anonymous said...
سلام ، من اين مطلب رو از چند جای ديگه هم خوندم ، اما من هم دليل منطقی بر اشتباه قرآن نیافتم ، ماده ی فعل ها با هم فرق می کنه ولی شما همه ی اونها رو یکی گرفتید ، به هر صورت اگه شما قرآن رو دارای مؤلفی بدونید بهتره به نظر مؤلفش احترام بذارید ، چه خدا باشه چه محمد ، اون فعل های مختلف معنی های مختلف می ده ، خلق با دحو ، فکر می کنم باید اگه می خواید چزی رو ثابت کنید باید پشتوانه ی علمی تون رو غنی تر کنید ،وگرنه اگر کسی حرفتون رو همینطوری قبول کنه اونم از اونطرف تعصب داره

Anonymous Anonymous said...
مثلا جواب های اونهایی که دفاع کردن رو هم باید نقد کنید ، اون هم کتابهایی که دفاع کردن نه عوام مسلمان رو ، فرض کن تفسیر المیزان رو بیار اون رو نقد کن
حرفم اگه غیر منطقیه بهم بگو خوشحال می شم
erade_be_danestan@yahoo.com

Anonymous Anonymous said...
سلام به همه
لطف کنید شما که انقدر کوتاه و خیلی واضح جواب نویسنده مطلب رو دادید و جای هیچ شکی رو در میان نزاشتید به این لینک رفته و برای 59 اشتباه(فقط در این سایت) دیگری که انگار در قرآن وجود دارد دلیلی بیاورید البته امیدوارم برای این کار مجبور به نوشتن کتابی نشوید!
https://www.zandiq.com/fa/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=32

Blog Counter